skrg aku mahu berkongsi resepi. resepi dari mak, dan resepi dari pn amizuno.

resepi dari mak - sambal kering utk tahan lama punye! (tajuk yg pelik).

resepi ini direquest dari pn mai utk bekalan suaminya mgkn. die merequest resepi sambal kering yg blh tahan dlm flight, dan tahan 2 hari.

gini yek.

1) goreng ikan bilis, sehingga garing. angkat.
2) goreng bwg merah n putih yg dihiris, sehinggar garing. angkat.
3) goreng cili untuk sambal, sehingga garing. then masukkan garam, gula, dan asam keping yang dibasuh sahaja. no water at all pls.
then, bile semenye dah garing gaban tu ( ala2 dh bau cam nk hangus tu, hehe!), masukkan balik ikan bilis dan bwg td. no bwg besa potong juga.
4) toskan sambal tu, bagi keluar minyaknya.
5) dah sejuk btol, barula di packkan.

sedap gak ni. tp baru malam td masak sambal tumis bilis. takpe lain kali pulak buat.


resepi dari pn amizuno - makaroni goreng.

next, malam td boo request makaroni goreng. honestly, aku x penah buat. yg penah buat pon, kalu makanan org putih ini, spagetti, tu pon by my sis. tu pon dh dimelayukan kasi pedas seme. since aritu pi umah pn amizuno, die masak makaroni yg sedap, aku pon mintakla resepi darinya. tp ttp x masak mlm td, kerana:
A) brg seme xbeli lagi.
B) then masak ari keje ni terkocoh2, walaupun mgkn simple, tp nk try mende x penah masak, mesti cam kalut2 skit (ye, aku x pandai masak sgt. amatur je aku ni. huhu.)
C) then nk bwk bekal esok susah. xkan nk angkut makaroni goreng tu smpi lunch esok tu. (ye, kami bawak bekal ke tmpt keje - me, boo n nsyt yg sdg praktikal for 6 month. bakkata opismate ku, cpt naik haji ni. amin!! semoga makbul ape depa kate!)

so resepinya adalah....

1) bawang besar di cincang dan digoreng, then masuk cili mesin.
2) masukkan tomato puree, daging cincang, cendawan butang cincang.
3) bubuh gula, garam.
4) bubuh makaroni.

laa, simple rupenye. dah tu napela x penah buat dari dulu. erm, aku tau jawapannya. ianya kerana aku x suke makanan org putih! aku ni mmg perut melayu sgt2 la. kenyang cemane pon, nk gak nasi.

okla, nanti blh try. bile ntah yg nanti tu. dh seme benda pon x beli lagik.

..bliss-ailye shared her feelings at 1215..