aku memulakan harini dgn perasaan malas dan sedikit menyesal sbb mendaftar sebagai peserta untuk satu seminar yg diadakan harini. siap tulih status dlm fesbuk.

selepas 4 jam mendengar ceramah, aku bersyukur sgt sgt sgt sgt, kerana aku berada di dalam ceramah itu. ceramah harini adalah tentang RIBA. kat mane2 pon riba kan? bak kate rumetku, "susah kak.. zaman skrg.. camane nk kuar dr riba..." btul, aku x nafikan seme tu. tp yaAllah tlgla byk gile bende aku nk tulih kat sini, tp disebabkan perasaan yg berkecamuk dok mendengar ceramah td, aku akan tulih ikut point saje ye kawan2. yg ptg, aku mahu kongsi sgt perkara ini.

ceramah disampaikan oleh kakitangan bank muamalat. jgn terkeliru ye, staf ini dtg bukan utk mempromosi produknya, tp sbg memenuhi kewajipannya utk menerangkan ttg riba ini. org zaman skrg suka rasa simple2 kan. btul x? ala rilek.. same je konvensional ke islamic banking. then kalu islamic siap kene baya lagi byk lagi kan .. gitula ayat yg biase kedengaran.

ok, mari kt lihat fakta ttg riba. rujukan dari buku "RIBA dan pengharamannya" yg dikeluarkan oleh bank muamalat. (www.muamalat.com.my).

1) dalil-dalil pengharaman RIBA:
rujuk pengertian surah al-Baqarah ayat 275-281.

2) akibat dan kesan riba:
- pengamal riba sebenarnya diperangi Allah dan rasulnya.
astaghfirullah, camane kt sebagai hamba nk memerangi Allah?? Allah dah BERJANJI tau! dlm Quran, Allah akan memerangi mereka yg mengamalkan riba (surah al-Baqarah ayat 279).

- kehilangan berkat harta dan kehidupan.
mereka yg mengamalkan riba, harta dan kehidupannya x berkat. sebanyak mane pon hartanya, pasti tidak cukup. dia akan sentiasa rasa wangnya habis tanpa dirasai.

- seperti berzina dengan ibu bapa sendiri.
astaghfirullah!! seperti sabda Nabi s.a.w. "riba mempunyai 73 pintu. riba yg paling ringan dosanya ialah seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya". bayangkan, tu dosa riba yg paling ringan tau! kalu lagi berat?? uuuuu, takutnya!

- riba adalah lebih berat dari 36 kali berzina.
nabi juga bersabda tentang perkara ini, "satu dirham riba yang dimakan oleh seorang lelaki dalam keadaan ia mengetahuinya lebih buruk daripada berzina sebanyak 36 kali".

- salah satu dari 7 dosa besar.

kesimpulannya kawan2, demi Allah, keluarkanlah diri dari riba. imbas balik pada diri sendiri...

a) kad kredit islamic @ konvensional?
b) loan rumah islamic @ konvensional?
c) loan kereta?
d) pinjaman peribadi??


dan benda2 lain lagi. if ada, kewajipannya adalah utk menukarkan kepada islamic. kenapa??? kerana ini adalah perintah Allah. siapalah kita untuk mempertikaikan kelogikkan perkara ini. kita perlu berusaha untuk menjadi orang mukmin dan bukan sekadar muslim. seorang mukmin @ beriman pasti seorang islam, tetapi seorang islam belum tentu orang yg beriman. orang yg beriman akan berkata, "sami'na wa ato'na" bermaksud, "aku dengar dan aku taat" pada semua perintah Allah.

kesimpulan: aku xpernah guna font besa dlm blog ni utk menstresskan ttg sstu perkara. tp kali ni aku rasa perlu sgt sgt. aku pasti aku masih banyak dosa utk perkara lain. tapi aku berusaha untuk memperbaiki keadaan. aku perlu perbetulkan keadaan yang salah, yg telah jelas di depan mata. so utk kawan2 sekalian juga, please please please please, do something for ur life. tolong sgt2 jauhi riba. sape2 yg ade loan kete ke umah ke personal ke kad kredit ke, yg konvensional, pleaseeee, jauhi riba. jauhi!

wallahualam.

..bliss-ailye shared her feelings at 1306..