assalamualaikum.

minggu ke empat:

aku sudah mula membuat nota kuliah. sebelum itu ye kawan-kawan, ini adalah cerita tentang seseorang yang tidak pernah ada pengalaman mengajar. so mgkn akan kedengaran/kelihatan amat blur skali.

aku mulakan dgn membelek2 buku teks depa. err, mcm okla kalu nk buat nota. tp cam sikit sgt.. tp cam ok jugak. tapi, cemane ek... nota nya 2 mukasurat aje, tp harus dibebelkan disampaikan selama 2 jam. x cukup ni.. tape tape, bace jek dulu...

dah abis belek buku teks, belek pulak contoh kertas soklan exam. erk! uh!! erkk!! amatla susah skali! so kirenye kalu aku bg lecture note pakai buku satu tadi tu, mmg kompem la bebudak xleh jawab exam. xleh jadik ni. ape guna menjadi pengajar kalu at the end of the day, ilmu itu tidak kesampaian atau mencukupi, atleast utk mereka paham sedikit dan carik sendiri yg lain.

tgk pulak buku lain. alamak, manyak la pulak. manyak btol. siap ade campur2 subjek.. errr, camane ni??

hari ke tiga, dah siap a few slides, tp mmg berterabur la segala point2 nya. amik dr 2,3 buku, tenet lagi. yg nyata, speedku utk membuat nota kuliah ni adalah amat slow. semoga bila nota kuliah pertama ni siap, akan membuatkan aku bersemangat utk membuat nota yang berikutnya. insyaAllah!

kesimpulan:
serius, buat lecture notes bukan sstu yg mudah, kerana:
1) bukan mudah utk sampaikan sstu ilmu
2) bukan mudah utk pastikan mereka faham dgn ilmu yg kt cuba kongsi
3)bukan mudah utk pastikan yg mereka mampu aplikasikan ilmu itu dlm kehidupan seharian.

tapi...

itulah cabarannya. jika semua kesukaran di atas dapat dicapai, ilmu itu akan berkembang dan sentiasa digunakan. dan kalau kita ikhlas dalam menyampaikan ilmu, pasti akan ada keberkatannya. wah, mulia sungguh pekerjaan ini.

alhamdulillah, syukur ya Allah.


..bliss-ailye shared her feelings at 1231..