kawanku diminta utk mengajar seorang pelajar berasal dari timur tengah.

sebaik sahaja kami mengetahui hal itu, antara perkara yang kami fikirkan:
1) fluentkah dia berbahasa inggeris? bygkan kalau dia x fluent or x bape nk paham, then camane? kawanku tidak boleh berbahasa arab. so kami membayangkan keadaan yang sgt sukar. maunya jadi "seperti itik berbual dengan siput" mgkn.
-alhamdulillah, pertemuan pertama kawanku dengan anak muridnya mendapati dia boleh berbahasa inggeris dengan agak baik. ok, settle satu hal komunikasi.

2) comelkah dia? eceh, ini faktor yang tidak penting. to be exact, tak penting lgsg. tapi saje saje nk menambah teka-teki tentang pelajar itu.
-hasil pertemuan pertama, hmm, okla... bak kata kawanku, "oklaaaa...".

seterusnya, cerita tentang pertemuan pertama:

kawanku: what is your name?
pelajarnya: ibrahim ali mohamed yusuf (nama diubah utk menjaga hati semua pihak. tp yg ptg, point nye adalah nama pelajar itu mempunyai 4 patah perkataan).
kawanku: ok. so which one is your name? ibrahim ali?
pelajarnya: no no. my name is ibrahim.
kawanku: ok! so.. is your father's name ali mohamed yusuf? quite long...
pelajarnya: no no. his name is ali.
kawanku: erk! so who is mohamed yusuf?
pelajarnya: mohamed is my grandfather and yusuf is my great great grandfather.

erk, mmg kene sebut seme ke?? ok...

next...

kawanku: you got such a long name. so what should i call you?
pelajarnya: you can call me ibrahim ali mohamed yusuf.

wah! die nk gak panjang panjang tu.. hehe.

kawanku: err.. well.. can you make it shorter?
pekajarnya: hmm.. ok, you can call me ibrahim.

last2 die blh gakla berkompromi. tp bila dengar cite kawanku ini, terpikir gakla. kirenye dlm perbualan biase depa kan, let say pelajar ni ngan kawan2 nya, mmg depa sebut ke seme nama ni? wah, kalu sebut seme, maunya tergeliat lidah. nasib baik nama seme sorg satu jek.

bygkan situasi sama berlaku di Malaysia. sekadar contoh:

nama pelajar: mohd zariff helmy.
nama bapa: mohd hafiz syukri.
nama datuk: abdul latiff.
nama moyang: abdul rahman.

so, kalu budak ni nak sebut nama die. kenala sebut gini, " my name is mohd zariff helmy mohd hafiz syukri abdul latiff abdul rahman."

ha amik! hehe. let say, kalu dtg hari yg cikgu2 nak bagi kertas periksa, maunya sejam abis utk panggil nama je. eheh!

kesimpulan:
1) fenomena nama pelajar itu agak unik. mgkn sudah jadi kebiasaan mereka utk beritahu siapakah keturunan mereka. so bagusla sebenanye kan. means depa bangga dengan keturunan depa, asal usul depa.
2) anak2 zaman skrg ni, macam dh jadik trend, plg sikit mesti 2 patah, standard mesti 3 patah, lebih sikit mesti 4 patah. xpela, yg penting gabungan setiap patah tu membawa ayat dengan terjemahan yg baik dalam bahasa arabnya. sbb byk situasi berlaku, letak nama anak panjang berjela, end up dgn nama tu dipendekkan apabila dipanggil, atau nama tu xde makne pon sebenanya. xsyok la gitu kan. hmm...

peringatan untuk diri sendiri, agar menghargai nama diri sendiri, dan nama setiap orang lain.


..bliss-ailye shared her feelings at 2321..