aku mengikuti kursus ini. ini adalah penyertaan kali kedua. kali pertama, semasa degree dulu.

antara yg ptg:
1)utamakan welfare animal itu... amat penting utk kt sedar yang animal juga adalah seperti manusia, punya rasa sakit, punye stress, dan sebagainya.

2)pastikan ada enrichment... letakkan mainan, letak bola ke, gegelung ke. atleast kehidupannya x bosan n less stress.

3) pernah x alert pada gangguan bunyi.. utk animal, ada range desibel yg blh diterimanya, should be less than 65 desibles. cahaya yg diterimanya juga..

kesimpulan: sesiapa yg mahu handle animal, agak wajar jika anda join kursus ini. honestly, aku sudah handle animal for about 5 years. tp, bila pergi kursus seperti ini, masih banyak lagi ilmu yg tidak aku ketahui yg perlu diambil berat.

skrg, mari kt belajar cara memegang arnab (aku cuma biasa memegang mice dan rat sahaja).

grab bahagian tengkuknya, jgn pegang telinga sahaja.

support bahagian punggungnya. arnab adalah haiwan yg amat fragile, menurut kata penceramah yg terlibat. tulang blkg arnab amat mudah retak jika tidak dikendalikan dengan btol.

rasa agak... hmm.. tgk dr reaksi muka aku pon tau dh kot, ape aku rasa masa tu.. huhu!

tips: arnab adalah haiwan yg amat suka bersosial. they need to see their friends. jadi, jika anda bekerja dengan arnab, pastikan mereka boleh melihat dan berborak dgn kwn2 mereka yg lain.

info penuh tentang kursus pengendalian haiwan makmal: lawati
laman web ini.

..bliss-ailye shared her feelings at 2102..