rumah kami masa 65% siap. skrg sudah 100% siap. alhamdulillah.

aku mula keluar dari rumah seawal usia 15 tahun (walaupun form 4, tp aku lahir lmbt ye. eheh, so 15 tahun gak gak). destinasi terawalku adalah sebuah sekolah berasrama penuh di Melaka.

teringat masa mula2 dpt tawaran. wah, mula2 bangga, kembang setaman hidungku masa tu, then suka.. then berdebar2, then tetiba rasa takut, sehingga membawa ke drama melalak selama 3 hari 3 malam. aku berkeras x mau pergi (bodonya time tu uh!), sampaikan mak n ayah pon susah ati. last skali, aku termkn dgn kata2 kwn kyg. sape yek?... kak su kot, kalu x silap. ntah kenapa la pulak aku ikut ckp dia.

then bermula la journey aku sebagai org yg cuba utk berdikari hidup sendiri. ingat lagi masa hari pertama mendaftar, malam tu xleh tido la ape la.. then dalam perjalanan tu, sakit kepala la nk muntah la sakit perut la. yaAllah kronik btol la budak ni.

antara benda yg aku risaukan (ini adalah kerisauan budak berusia 15 thn pada waktu itu, tidak seperti budak berusia 15 tahun pada zaman ini, yg amat canggih dan amat matang, sehingga sesetengahnya melampaui batas), sapa nk balut buku aku pasni.. sapa nk tulih nama kat buku aku pasni.. adakah seme tu aku kena buat sendiri?? sedangkan selama ni ayah aku yg buat. uuu tidakkk!!! yaAllah kalutnya rasa. then, masa mendaftar, byk pulak borang kena isi. sekali lagi aku rasa berdebar dan nk muntah. aku sgt pening dgn borang yg byk, selama ni pon ayah aku yg isi... uuu sukarnya!! masa beratur nak mendaftar, masa tu la pikir, yaAllah camane nk basuh baju, sape nk kejut aku bgn tido, nanti kena basuh kasut, eh x payah, nasib baik kasut kulit. then pasal makan pulak. kalu die bg lauk yg x pedas camane? eh tu xyah risau kot. ni kan negeri melaka. xkan la die masak x pedas. ha, kalu die bg lauk sayur je, camane?? uwaaa!!! dah la aku x makan sayur (pada masa itu).

alhamdulillah, semua kerisauan yg melanda dpt aku atasi. aku belajar sedikit demi sedikit tentang cara menguruskan diri. aku mula belajar makan sayur, isi borang, basuh baju, uruskan masa. sesungguhnya hidup berdikari memang bagus utk mengajar diri supaya menjadi lebih baik hari demi hari. n yg ptg, sejauh mana pon aku pergi, mmg ada org yg ambil alih tugas mak utk kejut aku tetiap pagi.

tp satu yg aku x dpt ubah, mcm mana pon, aku kena selalu balik umah. seingat aku, zaman sekolah dulu, lelaki dan perempuan ada giliran utk balik umah. 2 minggu skali kot kalu xsilap. disebabkan keinginan nk balik sgt tinggi, aku cuba jugak fikir pelbagai alasan utk membolehkan aku balik kl. sakit perut, gastrik, demam, atuk meninggal, semuala.. anyway, masa ckp atuk meninggal, xrasa bersalah sgt, sbb atuk pon mmg dh lama meninggal. yg ptg, dpt balik. skrg pulak baru timbul rasa bersalah sebab menipu. uu, tp aku bukan pi clubbing ke ape ke, aku blk umah. boleh accept x agak2nya?

rasa itu berterusan sampai zaman matriks. sanggup buat alasan cc penuh, xde tempat nk buat keja kat komp, xde tempat nk print keja, semata2 utk balik ke kl.

masuk U, dpt pulak U dekat dgn umah, naik bas pon RM1.20 je, lagila berleluasa perangai suka balik umah.

n skrg, aku masih tinggal kawasan yg dekat dgn umah mak. x lama lagi, kami akan berpindah ke rumah sendiri, totally berdikari (selama ni pon berdikari, cuma xla 100%). jarak perjalanan agak jauh, lebih kurang 50 km (ahahah, xla jauh pon sebenanye). aku x pasti lagi camane aku dan boo akan berhadapan dgn keadaan ni. mgknkah kami akan selalu ulang alik, seperti selalu? hmm.. semoga yg terbaik berlaku pada kami. semoga kehidupan akan menjadi lebih baik hari demi hari, insyaAllah.

p/s: bukan aku je yg begini ye, kakak ku pon begitu. duit ptptn abis dok beli tiket kapal terbang je. adik ku pon begitu, dok ulang alik 2 3 jam bawak moto 2 minggu xpon seminggu skali masa zaman blaja dulu. si wnt, kompem begitu juga, insyaAllah kalu die dpt asrama. tp kali ni rasanya terbalik kot. kot mak ayah pulak yg ulang alik minggu2 pi tgk dia. eheh.


..bliss-ailye shared her feelings at ..