Pengalaman DnC, walaupun mgkn kelihatan x sebesar mana di mata org lain, tapi ttp menjadi pengalaman yg berharga utk aku. Teringin pulak nak kongsi rasa tu:

Rabu, 120809.
-semasa 2nd check up di pusrawi, aku disahkan gugur dalam kandungan. Janin yang sepatutnya mempunyai saiz lebih besa dari 2 minggu sebelumnya semakin mengecut. Kantung juga berubah bentuk. Dr target janin akan gugur dalam tempoh seminggu dari tarikh tu. Tapi, disebabkan usia kandungan dah besar dan mencapai 10 minggu, kebarangkalian utk lakukan DnC adalah tinggi. Sesetengah org akan dibekalkan ubat, tp utk kes aku, dr kate kalu bagi ubat pon akan menambah kesakitan.

Sabtu, 150809.
1700.

- nsyt, mak paka n abh sampai. Malam, bawak depa pi umah mak ayah. Malam tu, dh kuar tanda sikit, macam permulaan datang bulan. Dua2 mak pon pesan, if anything happen malam ni, xkisah tgh malam camane pon, terus pi hospital.

Ahad, 160809.
0200.

sakit perut macam datang bulan. Mula2 biasa, blh tahan.. ok je.. tapi dah start xleh tido..

0430.
hmm.. surrender, ckp dgn boo, I think we need to go to the hospital.. masa ni mmg darah berketul2 keluar.

0530.
cucuk tangan, masuk air. Cucuk punggung, masuk ubat tahan sakit. N nurse kate, dh kene mula berpuasa….

1230.
barula Dr sampai.. xpela, lmbt pon, asalkan die smpi gak ke wad tu… dr buat scan, n nmpk, walaupun berketul2 darah keluar (hampir 3 ke 4 jari besarnya), rahim masih tebal, meaning still byk darah yg blum keluar. So, tiada pilihan, kene jugak DnC. Kalau dibiarkan, ia akan makin menebal, blh menyebabkan pendarahan semula, atau boleh sebabkan jangkitan. Dr berikan borang kebenaran pembedahan utk aku dan boo sign. First time sign borang benarkan org buat sstu kepada kita…

1315.
nurse dtg, bagi sepasang pakaian utk masuk operation theatre.

1330.
operation theatre ready, aku disuruh naik ke atas katil utk ditolak ke sana. Huh, masa ni, berdebar pon ada, takut pon ade, risau pon ada. Nama pon first time, nak nak bile dr kate aku akan dibius sepenuhnya, sampai pengsan. Pengalaman first juga, dipengsankan. Masa ditolak oleh nurse, boo ikut dari belakang. Rasa macam dalam drama je…

1335.
sampai ke OT. Ditolak melalui hampir 5 ke 6 lapis pintu, diangkat oleh 4 org nurse utk dipindahkan ke katil pembedahan, semua tu terasa sgt mendebarkan. Dalam hati, aku sgt bersyukur, sbb aku masuk bilik tu hanya utk DnC dan bukan utk pembedahan yg lebih kronik. Suasananya sungguh lain dari yang lain, suhu yang sgt rendah, katil pembedahan yang tinggi, lampu2 bilik bedah yang besar2..

1350.
pakar bius datang. “apa khabar? Relaks ye… bertenang. Selawat byk2… mengucap ye.. mengucap. Baca bismillah, ingat Allah…” astaghfirullah, napa dr bius ni ckp gini. Btol la sebenanye apa yg die ckp, tp x ke kedengaran sgt gusar dan mendebarkan… dalam tempoh die memegang tangan aku, sambil die suntik ubat bius berwarna pink lembut tu (mgkn dlm 5 ml pada perkiraan aku), aku sempat denga dia kata, “ok, saya akan suntik ubat bius, x lama lagi…” dalam tempoh ni aku dah dpt rasakan ubat bius tu mengalir dengan deras dari tangan kanan, ke belakang, ke tangan kiri, ke keseluruh badan, ke hidung, ke mata, ke otak… “awk akan tertido……….”

1410.
……… “kak.. kak… kak… kak…” terdengar sayup2 nurse di OT mengejutkan aku. Aku cuba carik jam, kali terakhir aku nampak pukul 1.50 pm. Now, baru pukul 2.10 pm. Rupanye DnC x amik masa yg lama. Kalu ikut kate nurse tu, the dr needs only 5 minutes to finished the procedure. Wpon dah sedar, kesan bius masih kuat, n nurse kate ia cume akan hilang selepas 4 ke 5 jam.

1420.
smpi ke bilik semula. Alhamdulillah, prosedur selesai dgn jayanya. Nmpk muka boo pon lega. Aku pon tertido semula, n bile tersedar lagi, boo dh balik umah.

1520.
nurse dtg amik bp, bp around 90+/60+. Kepala masih rasa berpusing, masih xmampu nk jalan.

1620.
amik bp lagik, around 90+/50+. Makin rendah…

1720.
nurse dtg lagi.. tanye nurse bile blh mula makan. Nurse suggest makan cuma bila kesan bius dah hilang sepenuhnya. Selagi rasa nk muntah, jgn makan.. so xleh makan lagi…

1800.
makan malam smpi.. nurse suggest minum air kosong je dulu. Sebaik saje nurse keluar, aku muntah, kepala berpusing. Duduk sekejap, muntah lagi…

1830.
perut rasa lega sikit, aku minum air seteguk. Aku minum setiap 5 minit selepas itu.

1900.
akhirnya dpt menjamah makanan. Tu pon mkn sikit demi sikit. Mmg berkesan sungguh la ubat bius tu..

that’s all.. aku ditahan di wad sehingga isnin 12 tgh hari. Alhamdulillah, dpt kuar wad tanpa sebarang masalah…

prosedur yang kecil, dan mengambil masa sgt pendek, tp memeberikan pengalaman yang cukup berharga.


..bliss-ailye shared her feelings at 2211..