Salam semua!

Arini amat tiada mood utk membuat slaid. Wah, amat pening. Aku perlu rehat. Hmm.. aku mahu cerita pengalaman mengajar. Seronok juga utk rekodkan pengalaman ini, supaya aku akan sentiasa ingat.. B4 this aku cuma cerita kisah yg amat surface. Skrg mari kt flashback semula…

kelas pertama..

Aku mengambil inisiatif utk menghafal nama bakal2 pelajarku. Kenapa?
1) Sbb aku rasa lebih mudah utk aku berinteraksi dgn org jika aku kenal seseorg itu lebih dalam. Teringat masa di pejabat lama, bosku berkata, “bliss-ailye ni kalu jumpa org mesti nak tanye, umur bape? Umur bape?”. Eheh, anyway, tu seme salah satu cara utk kumpul maklumat terperinci.
2) Aku xsuka pada guru yg ingat pd pelajar yg glamer saje @ yg byk ckp saje @ yg duduk dpn saje. Aku rasa guru sebegitu adalah tidak adil. Dah kalu semua org nk duduk depan, camane pulak.. kalu guru x ingat ni, rasa mcm x dihargai tau…. Hmm…
3) Aku mahu tetapkan satu borderline utk pelajar. Aku mahu mereka tau aku serius mahu mengajar mereka. Apa kaitannya? Aku kurang pasti. But anyway, langkah itu agak berkesan, sbb depa pon rasa cam threaten sikit, sbb mereka kurang pasti sejauh mana aku mengenali mereka.

Kelas kedua..

Aku menetapkan rules and regulation di dalam kelasku. Erm, ini semua terpulang pada kehendak dan cara masing2 kan.. n ini adalah caraku.
1) Punctual – hal ini tiada kompromi, walaupun 2 minit. Melainkan seluruh kelas dtg lmbt, then mgkn ada sebab. Tp kalau seorang 2 saja lambat, driver bas kah yg salah?
2) Respect – hmm… basic yet uneasy. Tidak semua org ada sifat ini. Tp mereka perlu dan wajib ada sifat ini dalam kelas aku. Respek diri mereka sendiri, respek guru, dan respek kawan2 mereka.
3) Speaker n listener – dlm satu masa, Cuma seorang sahaja boleh bercakap. Yg lain mendengar, jika ada lebih dari seorang yg bercakap, ini komunikasi yg tidak berkesan.

Aku masih dlm usaha utk menerapkan nilai2 ini pada pelajarku. Mengapa aku mahu terapkan semua ini.. bukan utk aku. Tp utk mereka. Mereka adalah bakal pemimpin, bakal penggerak ekonomi. Mereka harus ada sifat2 ini. Aku Cuma mahu satu perkara, aku mahu mengajar dan berkongsi. Itu saja.

Semuanya kedengaran dan kelihatan bagus2 saja. Cukup baguskah aku? Semestinya tidak. Sekarang sudah masuk minggu ke-3, aku Nampak masih banyak perkara yg perlu di perbetulkan. Masih byk lagi kelemahan diri.

1) English conversation. I can’t converse well in English. Not very fluent. Hmm.. selalu amat terlupa perkataan yg simple. Pernah skali, aku tertinggal pemadam papan putih di kelas. aku amat terlupa perkataannya adalah DUSTER. Simple kan? Then…. Pembebasan karbon dioksida, aku amat lupa perkataannya adalah RELEASE. Hmmm.. bila gabra, semua perkara pon turn upside-down.
2) Emosi. Aku belum pandai mengawal emosi. Bila aku marah, aku akan marah. Aku sukar utk switch off marah n switch on lecture.
3) Time management. Baru satu kelas, sudah serabut. Setiap hari isnin, aku pasti tidak sempat masak. yaAllah mmg x smpt la… kerana isnin kelas pada waktu petang dan selasa kelas btul2 di pagi hari. Aku perlu ubah itu… erkhhh!!!

Hmm.. Itu saje buat setakat ini..

Haaa.. terlupa pula mahu cerita..

Kami perlu belajar tentang ekologi dan ekosistem. Kamu semua masih ingatkah? Apa itu tundra, taiga, temperate forest, savanna dan sebagainya?? Aku sudah ingat2 lupa. Wah, kali terakhir belajar benda itu sewaktu di tingkatan 3..

"Teacher, where is savanna…?"
"Savanna.. (gambaran dlm kepala suda ada, ada pokok, ada zirafah, ada kuda belang semua tu… tp macam mana nk kuarkan gambaran tu pada mereka).. do u watch the lion king movie? That one la…"
"Hmm… which movie teacher?"
"Erk.. alaa.. the first one la.."
"Oooo.. ok… aaa teacher, before the father die or after the father die?? (lps bapak si simba tu mati kan die lari dalam utan seme tu.. startla kompius tu.)"
"Before the father die.. ehh, after also laa.. at the end of the story."


Kelakar pulak rasanya. Wah, bukan semua benda kita blh ingat, btol x? so kdg2, menda2 kecik2 pon kt blh lupa..



..bliss-ailye shared her feelings at 1429..