erk, baru 26 blog kah? uh, blog ini baru berusia 2 bln 5 hari. so nisbahnya, lebih kurang 2 post setiap 5 hari. ok la tu. tidak terlalu sunyi. tidak pulak terlalu kuat membebel. nanti asyik disergah boo, membebel ajeee bliss-ailye ini! tp bebel pon, sayang tetap sayang.. weehee! (dancing mode).

2 minggu kebelakangan ni, kerja opis amat kurang skali. rasa mcm x berkat jerr dpt gaji (wajarkah berasa begitu?) serius! kerja berjadual, ginilah keadaannya. dah la aku ni, konsep office hour tu amat menebal dlm hidup aku. meaning, masuk kol 8, blk kol 5, that's it. itu sahaja waktu yg diperuntukkan utk bekerja, melainkan, aku ada kerja yg mmg perlu disiapkan, atau urgent thing (yg pastinya xmgkn dan x wajar berlaku setiap hari - pendapat peribadi). kalu x, aku akan cuba (masih mencuba) utk pastikan semua keja yg ptt siap hari itu akan siap pada waktu itu. dan alhamdulillah, so far semua berjalan dgn baik skrg (semoga Allah meletakkan aku dlm keadaan ini selalu). anyway, utk aku, kerja adalah fardhu kifayah. kena buat dgn ikhlas. tp kt kena pandai membahagikan masa, supaya waktu kt bukan habis utk kerja sahaja, dan kt akan tertinggal byk menda2 lain.

honestly, aku tak paham org yg workaholic. keja keja keja keja. uii, x phm. utk aku, kt ptt berlaku adil. adil pada diri sendiri, adil pada keluarga, dan plg penting, adil pada Pencipta kita. kesemuanya perlu ada masa yg diperuntukkan dgn baik. aku pon blum la pandai sgt bahagikan masa, malah sedang cuba utk menyeimbangkan sebaik mgkn, supaya semua tanggungjawab tertunai dgn baik, dan gaji yg aku dpt setiap bln juga adalah halal secara keseluruhannya. aku slalu mahu pastikan aku ada masa utk diri sendiri. well, kalu kita sayang keluarga kita dan org lain, kt juga perlu pastikan diri kita dalam keadaan yg baik, cergas dan cerdas, insyaAllah. kita perlu ada masa utk berehat, berhibur (berhibur??), berekreasi, bersenam, dan segala ber ber yg lain (rasanya dah lamaaaa sgt x bersenam, nk mulakan aritu, mak kata nanti dulu, jgn lasak sgt, kan baru lepas keguguran, gitulah kate omak den).

n aku juga slalu mahu keadaan aku dpt tunaikan tanggungjawab aku sebagai isteri, dgn baik, dan cuba utk menjadi lebih baik, setiap hari. utk aku (maaf ye.. ini pendapat sendiri, bkn utk condemn org lain), perasaan dpt memasak utk suami, setiap hari, adalah satu perasaan yg sgt indah. serius! walaupun penat gak kengkadang tu. walaupun boo slalu kata masak simple2 jek, masak senang2 jek. tp aku rasa sgt puas ati kalu dpt masak sstu yg terbaik walaupun rasanya biasa2 aje . mgkn dah terbiasa dgn keadaan family. mak pon buat gitu utk ayah, walaupun mak bekerja sbg kakitangan kerajaan (dan masih lagi kekal sehingga skrg). aku tak tau apa yg akan berlaku nanti, tp aku harap Allah akan sentiasa mengizinkan aku utk berada dlm keadaan seperti ini. n, aku juga xmau terlepas pandang perkembangan adik beradik, kesihatan mak ayah, perkembangan anak buah. semuanya perlu ada peruntukan masa.

sejak aku budak2 lagik smpila skrg, mak ayah xpenah blk lmbt dr keja, n xpenah smpi rumah lewat dr pukul 6 (sbbnya ktorg blh duduk ramai2 smbil berehat dan layan cite cina tv3 pukul 6), kecuali ada hal yg amat mustahak. kol 6 tu kire lmbt sgt dh tu. mesti dlm hati akan bedebar2, kenapa mak ayah x smpi lagik. dan itula apa yg berlaku pada aku skrg. n itu jugakla perasaan aku kalu boo smpi umah lmbt. smbg cite mak ayah dan zaman aku kecik... so kiranye, blk lmbt tu bkn sstu yg biasa. dan aku sgt bersyukur dgn keadaan itu. disebabkan keadaan itu, bila menonton tv, bila ada drama yg menunjukkan situasi mak ayahnya blk lmbt, suami isterinya blk lmbt, smpi malam br smpi umah, aku jadi pelik, dan aku anggap cita tu menipu dan x logik. aku slalu tanya mak ayah, atau adik beradik yg lain, "logik ke cite gini? blk dr keja smpi kol 8, kol 9, kol 10 mlm.. keje ape ntah oghang ni. mana ade org keje smpi malam2 gini!". bila dah keja, "ooo, ok, ade ek rupenye org yg keja smpi mlm. erk, sungguh pelik skali...". aku x biasa dgn keadaan itu, smpila skrg. dan aku berharap aku xkan jadi seperti itu, smpi aku tua nanti. aku harap, dlm hati dan pikiran bakal anak2 aku nanti, peristiwa org blk keje lmbt adalah sstu yg xlogik utk berlaku, sama seperti yg aku pikir sejak aku kecik lagik.

sudah abis bercerita. nasib baik ada keje arini. kalu x, mesti rasa mengong lagi.

kesimpulan: jagalah masa kita sebaik mgkn. jgn disebabkan terlalu sibuk dgn kerja, membuatkan kt terlupa utk menoleh ke kanan atau kiri. sedar2, kt dh byk terlepas perkara yg lain. demi masa, sesungguhnya manusia kerugian...


..bliss-ailye shared her feelings at 1007..