assalamualaikum, selamat tgh hari semua..!

hari ini adalah hari utk berkongsi pengalaman diinterview semalam dan kelmarin utk jawatan pensyarah. tq to mdm IMMY kerana berkongsi tips pengalaman lepas beliau. Mdm IMMY dah pon mula menjalankan tugas sbg lecturer di institusi yang sama.

intebiu 1:
intebiu ni dijalankan pada hari selasa lps, utk 3 bidang. eceli fakulti tu jalankan intebiu utk byk bidang, cumanye 3 bidang ni dijalankan oleh panel yang sama. ada 13 candidates, tp cuma 10 saja yang hadirkan diri. 3 dr bidang A, 2 dari bidang B, dan 7 dari bidang C (i was in this group). panelnya 3 org. aku di giliran ke 5. masuk je... aku mula ditanya...

1- ok bliss-ailye, can you tell us a little bit about your self.
aku pon start la becakap, btau a) nama, b) asal mana, c) anak keberapa, d) da kawen ke blom, e) qualification ape, f) skrg keje mane, g) pengalaman kerja, f) aim future. ni seme pon aku tgk contoh dlm intenet. tips dlm intenet kata, kalu nk jawab soklan gini, cite ttg apa yg telah berlaku, apa yg sedang berlaku, dan apa yg kt harap utk berlaku. so gabung2 skit, jadikla skrip gini...

2- why r u applying for this position and place?
aku pon btau la sebabnya.. aku rasa semua org mesti target akan kuar soklan gini, dan akan karang jawapan yang lebih kurang sama dan biasa didengari. napa aku kata gitu? sbb aku dh penah bepengalaman di intebiu utk jawatan yang sama di tempat yang berbeza, dan penemuduga pon kata, "jawapan ni semua org bagi. sama jeee.. so cuba bagi jawapan lain sikit, utk bezakan kamu dan org lain". hmmm, bagus pengalaman tu. so, aku plan utk tidak merangka apa yg aku nak jawab.. just kuar gitu je jawapannya. biar jawapan yg ada tu kuar ikhlas dari hati, insyaAllah.

3- could you please elaborate about your master's research, n your current doing.
aku pon cite laa.. bla bla bla. result mane, ape seme.

4- you didnt give us your master's thesis.
aku berkata, "im sorry, for certain reason, my thesis is not available right now, bla bla bla. panel pon bertanya kenapa x available apa masalahnya semua... aku terangkan bla bla bla... tp pengajaran yang nak dibawa disini ialah, "BRING YOUR THESIS, WHEN YOU APPLY FOR A LECTURER POST!" penemuduga aku berkata, it has to be written sumwhere, to ask the candidate to bring their thesis. so this is my effort to share. bawaklah tesis anda kemana jua anda pergi. terima kasih.

5- do you have any experience working as a lecturer?
aku pon kata la, xde, sbb lps abis blaja terus keja, so xde peluang nk timba pengalaman. cuma ada pengalaman sikit mengaja budak sekolah. wpon range usia x sama, tp insyaAllah approach tu lebih kurang.

6- did you bring any teaching material?
aku pon kata yes, dan mula mencari power point yang aku dh buat. pengalaman intebiu satu masa dulu, aku buat berbelas slaid, tp kali ni aku buat 5 slide saje, n aku smpt bace 4 je. mgkn penemuduga cuma nak tgk eye contact, keyakinan and suara kot.... xtaula....

7- which one do you like the most, your current job, or doing lecture?
aku kata la aku minat 2 2, tp, sebagai manusia biasa, kt perlu mencari sstu yang lebih baik dalam hidup kt. kt perlu begerak kehadapan, kt perlu majukan diri, kt perlu cuba sstu yg baru. kan kan?

8- depa bagi senario, let say you become a lecturer to a group of student, at the end of the semester, during their final test, 60% of them failed. what will you do?
basically, aku kata, carik punca, n buat penyelesaian.

9- senario lagi, let say you have about 14 weeks for lecture, sylibus is about 12, so you cant finish all the sylibus. what will you choose?
a)try to finish the sylibus, but the students might feel lost; b) focus to the student's understanding, but you may fail to finish all the sylibus.
jawabku... gini gini gini..

10- last but not least, Q yg amat technical, bile buat diagram, arrow ptt tunjuk ke diagram atau ke label?
erk, im totally lost, aku sgt x ingat yek. even buku yang aku rujuk pon, x letak arrow, tp cuma letak garis yang hubungkan diagram dan label. uhuhu.

ok, that's all utk temuduga pertama. so scary. tp takpe.. aku dh usaha, aku dh pulun, aku dh jadi sesincere yang mgkn. alhamdulillah, Allah bg rezeki utk 2nd intebiu... t.kasih jugak pada penemuduga. so, utk 2nd intebiu ape soklan2 nya pulak ye? to be continued, kerana skrg aku mau pegi solat.

..bliss-ailye shared her feelings at 1330..